توصیه اكید ما این است كه پس از‌ ماه مبارك مجددا فعالیت فیزیكی و انضباط غذایی افراد مانند روزهای پیش از حلول این‌ ماه رعایت شود.


بعد از یک ‌ماه عبادت و روزه‌داری که فرد داشته، یکسری تغییرات تغذیه‌ای و فیزیولوژیک به‌طور طبیعی در وی ایجاد می‌شود؛ بدین معنا که در مبارک رمضان تحرک فرد به‌صورت ناخودآگاه و به‌دلیل اینکه وعده‌های غذایی کمتری نسبت به ماه‌های دیگر سال دریافت کرده، کاهش می‌یابد. این کاهش تحرک، هم در سطح سلول و هم در سطح اندام بروز می‌یابد.
دکتر کورش جعفریان، متخصص تغذیه و رژیم‌های غذایی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، درباره نکات مهم تغذیه‌ای پس از ماه مبارک رمضان گفت: به‌دلیل روزه‌داری 16تا 17ساعته در ماه‌ های مبارک رمضانی که در فصل تابستان واقع شده‌اند، نیاز بدن فرد به نوشیدنی ‌و شیرینی‌جات پس از افطار بسیار بالاست.
وی گفت: «در تغذیه پس‌از ماه مبارک رمضان نیاز به مصرف شیرینی به‌دلیل کاهش سطح قند خون و پایین آمدن گلیکوژن بدن احساس می‌شود. در‌ ماه مبارک رمضان به‌دلیل کوتاه بودن فرصت غذا خوردن، تنوع غذایی فرد نیز کاهش می‌یابد، درصورتی که اگر آگاهی نسبت به موارد تغذیه‌ای بالا باشد به راحتی می‌توان حتی در این فرصت کوتاه نیز تنوع غذایی را رعایت کرد و از مواد غذایی‌ای که واقعا برای بدن مفید هستند استفاده کرد. اما به‌دلیل اینکه فرد در این فرصت می‌تواند تنها یک یا درنهایت 2 وعده غذایی مصرف کند، امکان رعایت تنوع غذایی کاهش می‌یابد.»

بدن انسان خود را با هر شرایطی تطبیق می‌دهد و به راحتی می‌تواند پس از یک ماه روزه‌داری و بازگشت تغذیه به حالت عادی، درصورت رعایت نکات تغذیه‌ای خود را مجددا با شرایط تغذیه‌ای پس از‌ ماه مبارک رمضان تطبیق دهد. از روز عید سعید فطر در واقع رفتارها به حالت قبل بازمی‌گردد، در برخی از افراد در روزهای اولیه تمایل به‌خوردن صبحانه آنقدر زیاد نیست حتی امکان دارد این افراد به‌دلیل از دست دادن عادت تغذیه روزانه تمایل چندانی در روزهای اول پس از‌ ماه مبارک رمضان به خوردن 3وعده غذایی در روز نداشته باشند.

دکتر جعفریان در این باره گفت: توصیه اکید ما این است که پس از‌ ماه مبارک مجددا فعالیت فیزیکی و انضباط غذایی افراد مانند روزهای پیش از حلول این‌ ماه رعایت شود. فرد پس از عید فطر باید 3‌وعده غذایی خود را رعایت کند یا حتی روزانه 5‌وعده غذایی، 3‌وعده اصلی و 2 میان وعده مصرف کند؛ البته با رعایت اعتدال کامل. افراد دیابتی و افرادی که کبد آنها مشکل دارد، به‌ویژه باید این 5 وعده غذایی را حتما رعایت کنند؛
البته با تأکید براینکه حتما در این 5‌ وعده تنوع غذایی رعایت شود و همچنین از غذاهای پرچرب و شیرین مانند حلیم و زولبیا و بامیه که در ساعات پس از افطار مصرف می‌کردند، پرهیز کنند. در ‌ماه مبارک رمضان افرادی دچار کاهش وزن و افرادی نیز دچار چاقی می‌شوند. اغلب نوجوانان و جوانان و افراد لاغری که روزه می‌گیرند، پس از‌ماه مبارک دچار کاهش وزن می‌شوند و افراد چاق اضافه وزن پیدا می‌کنند. هم افرادی که دچار اضافه وزن شده‌اند و هم افرادی که دچار کاهش وزن کمتر از وزن نرمال خود شده‌اند، باید با رعایت نکات تغذیه‌ای، نوسان در وزن خود را جبران کنند و وزن خویش را به حالت عادی بازگردانند.

دکتر سیدضیاءالدین مظهری، مدیرگروه تغذیه واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی نیز با تأیید این مطلب که در‌ ماه مبارک رمضان امکان دارد بر وزن بعضی افراد افزوده و از وزن برخی کاسته شود به این نکته اشاره کرده است که باید از اضافه وزن و کاهش وزن کمتر از حد نرمال در ماه مبارک رمضان با رعایت نکات تغذیه‌ای در ساعات پس از افطار تا سحر پیشگیری کرد تا اینکه پس از عید فطر افراد با مشکل چاقی و لاغری مواجه نشوند.

به گفته این متخصص‌ تغذیه، کارکرد تغذیه‌ای روزه‌گرفتن در‌ماه مبارک رمضان این است که با حذف یک وعده غذایی از حجم انرژی دریافتی در روز کاسته شود تا بدن بتواند با مصرف ذخایر خود سم‌زدایی کند. اما زمانی که این کارکرد تغذیه‌ای رعایت نمی‌شود و با وجود حذف یک وعده غذایی، فرد از افطار تا سحر وعده‌های غذایی پر‌چرب و شیرین می‌خورد نتیجه این می‌شود که به جای کاهش وزن و سم‌زدایی و جوانگرایی، چاق‌تر از سابق نیز می‌شود. فردی که دستورات تغذیه‌ای در ماه مبارک رمضان را رعایت نکند مانند فردی است که برای درمان نزد دکتر می‌رود و داروهای تجویز شده از سوی متخصص را مصرف نمی‌کند.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : همشهری آنلاین

نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه